Skip to Content

WAAROM AANDACHTSTRAINING VOOR JONGEREN?

Jongeren staan in deze tijd bloot aan een continue stroom prikkels in de vorm van appjes, e-mails, foto’s, filmpjes, games, televisie, etc.

Zij ervaren deze prikkels enerzijds als positief, want ze bieden vermaak en zorgen voor verbinding met anderen. Anderzijds ervaren ze deze als negatief en stressvol, want het leidt hen steeds af en het zorgt voor sociale druk. Het blijkt voor jongeren een hele kunst om zich ongestoord op één activiteit te concentreren. Op school kan dit leiden tot concentratie- en motivatieproblemen en daardoor lagere prestaties. Ik vergelijk aandacht met een zaklamp: een gebundelde stroom licht wat op iets valt waar je mee bezig bent. En meestal gaan alle vingers omhoog als ik vraag of ze juist deze beweging kennen: de zaklamp gaat alle kanten op en daardoor is hun aandacht overal.

Uit mijn ervaring blijkt, na tien jaar trainingen aan honderden pubers, dat bewustwording de sleutel is. Door het doen van oefeningen en ervaringen met elkaar te delen begrijpen jongeren beter waar hun stress en onrust vandaan komt, en kunnen zij weer focus in hun handelingen brengen. 

Als docent in het voortgezet onderwijs voel ik me betrokken en gedreven om jongeren te ondersteunen in hun behoefte aan meer gebundelde aandacht. Ze krijgen meer vat op hun eigen handelingen en ondervinden daardoor meer zelfregie, rust en welbevinden. 

 

WAT ZEGGEN JONGEREN ZELF?

Waar zitten ze mee en waar vragen ze om? Tegen welke dingen lopen ze aan, wat willen ze leren in de training? En wat is hun feedback NA de training, wat vonden ze ervan. En wat hebben ze geleerd? Aan het begin van iedere training geef ik hen een vragenlijst om te inventariseren wat zij willen leren en waar ze mee zitten. Aan het eind schrijven zij op wat ze hebben geleerd: KLIK OP ONDERSTAANDE FOTO’S 

                      

Wat is hun vraag

De vraag komt meestal neer op het leren zichzelf meer te concentreren.

Wat hebben ze geleerd

Wat is hun opgevallen aan hun eigen gedrag?

Wat schrijven ze

Zij brengen onder woorden wat zij hebben ervaren.

trainer1Vanaf 1989 werk ik in het voortgezet onderwijs. Ben opgeleid als eerstegraads docent tekenen en kunstgeschiedenis en heb inmiddels 31 jaar ervaring met lesgeven in het vak Beeldende Vorming. Met nog steeds veel plezier want pubers blijven mij boeien. Maar hun leefwereld heb ik wel zien veranderen.

De laatste jaren ervaar ik een grotere onrust en stress bij de leerlingen. Door mijn eigen ervaring met Mindfulness en zelfbewustzijnstrainingen heb ik aan den lijve gevoeld hoe helpend het is om rust en focus te creëren.

Ik wilde deze ervaring graag doorgeven aan mijn eigen leerlingen en heb daarom een Mindfulness trainersopleiding gevolgd. Daarnaast heb ik stilteretraites gedaan en me bijgeschoold op het gebied van aandacht en jongeren. In 2011 ben ik gestart met het geven van de eerste training in aandacht voor brugklassers op het Hervormd Lyceum Zuid te Amsterdam. Het was een nieuw fenomeen op school en bleek succesvol. 

Omdat ik dit op meerdere scholen wilde geven en de drive voelde kinderen hierin te ondersteunen, ben ik in 2014 mijn eigen bedrijf gestart Aandacht4jongeren. Van hieruit ontwikkel ik nu trainingen voor jongeren, docenten en ouders. En hierin komen mijn twee passies samen: pubers en het ontwikkelen van zelfbewustzijn.

Mijn trainingen geef ik op maat; de dagelijkse concrete schoolpraktijk staat centraal ; thema’s die aan bod komen zijn afleiding, stress, sociale media, vermoeidheid, uitstelgedrag etc. 

Ervaring

In de afgelopen jaren heb ik tientallen Aandachtstrainingen in groepen voor de onderbouw gegeven, zowel op het Hervormd Lyceum Zuid als op het Amsterdams Lyceum en het Vossius Gymnasium in Amsterdam. Daarnaast ook individuele trajecten met kinderen. Tevens workshops en lezingen op ouderavonden op het Amsterdams Lyceum, het Hervormd Lyceum Zuid, en de Hildebrand van Loon school. Tevens docenten- en mentoren trainingen op het St. Nicolaaslyceum, het Amsterdams Lyceum en het Vossius Gymnasium in Amsterdam. Sinds januari 2019 geef ik ook Mindfulness voor de bovenbouw op het Ignatiusgymnasium. Op deze school is het een veel gekozen keuzevak voor klas 4 en 5. 

Naast docent tekenen en kunstgeschiedenis ben ik gecertificeerd Mindfulnesstrainer en voorzitter van de werkgroep Kind, Opvoeding en Onderwijs afdeling Noord van de Vereniging voor Mindfulness, de VVM. 

Daarnaast geef ik voor volwassenen een doorlopende cursus Bewegend Mediteren, zie ook de website www.bewegendmediteren.nl

 

Er verschijnt nogal wat in de media over het thema jongeren en hun gedrag. Zowel over het vele sociale media gebruik als het afgeleid zijn. Maar ook uitleg over de werking van de hersenen wanneer iemand aan het multitasken is. Hieronder vindt u diverse belangwekkende media items, websites, filmpjes en boeken die kunnen helpen om meer te begrijpen van het fenomeen aandacht, het effect van sociale media en hoe focus werkt. Per categorie vindt u zowel Nederlandse als internationale bronnen. Sommige websites en filmpjes zijn dus in het Engels.

ACTUEEL in de MEDIA 
VIDEO’S 

Overzicht afspeellijsten van deze website op youtube :

WEBSITES
BOEKEN
  • Aandacht / Daniel Goleman
  • Ontketen je brein / Theo Compernolle
  • Focus / Justine Pardoen
  • Breinlink voor oudersDirksen en Moller
  • Socialbesitas / Calis en Kisjes
  • Ruimte geven / Eline Snel
  • Verboden voor ouders / Gijs Jansen
  • Jezelf accepteren / David Dewulf
  • Mindfulness voor jongeren / David Dewulf
  • Ik heb ook wat te vertellen! / Martine F.Delfos
  • Onbeperkt ontspannen voor jongeren / Pia de Blok
  • Het puberende brein / Eveline Crone
  • Mindfulness voor je kind / Susan Kaiser Greenland
  • boeken Herberd Prinsen

 

Voel u vrij om met mij contact op te nemen als u opmerkingen of vragen hebt.

Dit kan via het contactformulier hieronder of u kunt mij mailen of bellen.

E          hl.snijder@outlook.com

T          06-47081678

KvK     Amsterdam 61039969

    Uw naam (verplicht)

    Uw e-mail (verplicht)

    Uw bericht