Skip to Content

WAAROM AANDACHTSTRAINING VOOR JONGEREN?

Jongeren staan in deze tijd bloot aan een continue stroom prikkels in de vorm van appjes, e-mails, foto’s, filmpjes, games, televisie, etc.

Zij ervaren deze prikkels enerzijds als positief, want ze bieden vermaak en zorgen voor verbinding met anderen. Anderzijds ervaren ze deze als negatief en stressvol, want het leidt hen steeds af en het zorgt voor sociale druk. Het blijkt voor jongeren een hele kunst om zich ongestoord op één activiteit te concentreren. Op school kan dit leiden tot concentratie- en motivatieproblemen en daardoor lagere prestaties. Ik vergelijk aandacht met een zaklamp: een gebundelde stroom licht wat op iets valt waar je mee bezig bent. En meestal gaan alle vingers omhoog als ik vraag of ze juist deze beweging kennen: de zaklamp gaat alle kanten op en daardoor is hun aandacht overal.

Uit mijn ervaring blijkt, na tien jaar trainingen aan honderden pubers, dat bewustwording de sleutel is. Door het doen van oefeningen en ervaringen met elkaar te delen begrijpen jongeren beter waar hun stress en onrust vandaan komt, en kunnen zij weer focus in hun handelingen brengen. 

Als docent in het voortgezet onderwijs voel ik me betrokken en gedreven om jongeren te ondersteunen in hun behoefte aan meer gebundelde aandacht. Ze krijgen meer vat op hun eigen handelingen en ondervinden daardoor meer zelfregie, rust en welbevinden. 

 

Ik bied trainingen aan voor jongeren, zowel in groepen als individueel. Daarnaast geef  ik lezingen en workshops op ouderavonden, en docenten- en mentorentrainingen op school.

Jongeren

Jongeren leren technieken die ze kunnen toepassen in verschillende situaties. Door de combinatie van oefeningen thuis en de gesprekken in de groep ontstaat er zelfinzicht. De training biedt kennis over de werking van het brein en geeft oefeningen om zelfregie te ontwikkelen. Daarnaast wordt gewerkt met technieken uit de mindfulness: lichaams- en ademoefeningen.

Door jongeren deze handvatten te bieden kunnen zij zichzelf beter motiveren en ervaren zij meer schoolsucces.

Jongeren die de training gevolgd hebben geven aan meer grip op de eigen situatie te krijgen. Zij zijn zich meer bewust van de maalstroom waarin ze zich bevinden, en kunnen de gereedschappen inzetten om doelgerichter aan het werk te gaan.

Het jongerenaanbod bestaat uit drie mogelijkheden; een groepsaanbod voor maximaal 12 jongeren, een workshop voor in de klas en een individueel traject. Zie schema.

JONGEREN  Thema Tijd Kosten
groepstraining
min 9 tot max 12 leerlingen
Doelgericht werken voor school 6x anderhalf uur 200 euro pp
in de klas Intro Aandacht bij de les 3x 45 minuten  op maat in overleg
individueel Meer Focus 3 tot 6x anderhalf uur 50 euro per uur

 

DOCENTEN EN MENTOREN

In de groepstraining voor docenten en mentoren ligt de nadruk op een theoretisch kader over aandacht, en op het doen van lichaams- en ademoefeningen. Daarnaast is er tijd om ervaringen uit te wisselen over de gang van zaken tijdens onze lessen; wat kom je tegen en hoe sta je er als docent zelf in.

We geven elkaar tips en delen inzichten over hoe wij met aandacht omgaan bij onszelf en bij onze leerlingen. Zie schema.

DOCENT EN MENTORTRAINING  Thema Tijd Kosten excl.
21% btw
groepstraining
max. 12 deelnemers
Hoe breng ik meer aandacht en focus bij mijn leerlingen  3x anderhalf uur
of workshop van 2,5 uur
  op maat in overleg

 

OUDERS

Tijdens een ouderavond geef ik een lezing of workshop over de lastige aspecten van het schoolwerk en het contact hierover met je kinderen. Sociale media als grote afleiders staan hierin centraal. Ouders vinden het vaak niet makkelijk om zonder al te veel confrontaties met hun kind te praten over schoolwerk. Ik heb het de laatste tijd vooral ook over het grote belang van slaap.

Ik belicht op deze ouderavonden vanuit mijn eigen praktijk als docent en aandachtstrainer welke problemen ik tegenkom bij de jongeren. En ik geef tips hoe ouders hiermee om kunnen gaan. Ik hoor vaak na afloop dat het voelt als een wake upcallOUDERS AAN HET WOORD

OUDERS  Thema Tijd Kosten excl.21 %btw
lezing / workshop op ouderavonden Afleiding en huiswerk;
Sociale media: van contact naar contract;
Hoe praat ik met mijn kind
lezing of workshop van  45 minuten of een workshop van anderhalf uur op maat in overleg

WAT ZEGGEN JONGEREN ZELF?

Waar zitten ze mee en waar vragen ze om? Tegen welke dingen lopen ze aan, wat willen ze leren in de training? En wat is hun feedback NA de training, wat vonden ze ervan. En wat hebben ze geleerd? Aan het begin van iedere training geef ik hen een vragenlijst om te inventariseren wat zij willen leren en waar ze mee zitten. Aan het eind schrijven zij op wat ze hebben geleerd: KLIK OP ONDERSTAANDE FOTO’S 

                      

Wat is hun vraag

De vraag komt meestal neer op het leren zichzelf meer te concentreren.

Wat hebben ze geleerd

Wat is hun opgevallen aan hun eigen gedrag?

Wat schrijven ze

Zij brengen onder woorden wat zij hebben ervaren.

trainer1Vanaf 1989 werk ik in het voortgezet onderwijs. Ben opgeleid als eerstegraads docent tekenen en kunstgeschiedenis en heb inmiddels 35 jaar ervaring met lesgeven in het vak Beeldende Vorming. Met nog steeds veel plezier want pubers blijven mij boeien. Maar hun leefwereld heb ik wel zien veranderen.

De laatste jaren ervaar ik een meer onrust en stress bij de leerlingen. Door mijn eigen ervaring met Mindfulness en zelfbewustzijnstrainingen heb ik aan den lijve gevoeld hoe helpend het is om rust en focus te creëren.

Ik wilde deze ervaring graag doorgeven aan mijn eigen leerlingen en heb daarom een Mindfulness trainersopleiding gevolgd. Daarnaast heb ik stilteretraites gedaan en me bijgeschoold op het gebied van aandacht en jongeren. In 2011 ben ik gestart met het geven van de eerste training in aandacht voor brugklassers op het Hervormd Lyceum Zuid te Amsterdam. Het was een nieuw fenomeen op school en bleek succesvol. 

Omdat ik dit op meerdere scholen wilde geven en de drive voelde kinderen hierin te ondersteunen, ben ik in 2014 mijn eigen bedrijf gestart Aandacht4jongeren. Van hieruit ontwikkel ik nu trainingen voor jongeren, docenten en ouders. En hierin komen mijn twee passies samen: pubers en het ontwikkelen van zelfbewustzijn.

Mijn trainingen geef ik op maat; de dagelijkse concrete schoolpraktijk staat centraal ; thema’s die aan bod komen zijn afleiding, stress, sociale media, vermoeidheid, uitstelgedrag, een te vol hoofd met gedachten, etc. 

Ervaring

In de afgelopen jaren heb ik tientallen Aandachtstrainingen in groepen voor de onderbouw gegeven, zowel op het Hervormd Lyceum Zuid als op het Amsterdams Lyceum, Vossius Gymnasium, Gerrit van der Veen College, NicolaasLyceum en het Vechtstede College in Weesp.  Tevens workshops en lezingen op ouderavonden (op het Amsterdams Lyceum, het Hervormd Lyceum Zuid, en de Hildebrand van Loon school). En docenten- en mentoren trainingen op het  Nicolaaslyceum, het Amsterdams Lyceum en het Vossius Gymnasium in Amsterdam. Sinds januari 2019 tot heden geef ik ook Mindfulness voor de bovenbouw op het Ignatius Gymnasium, waar ik nu ook werk als docent Beeldend. Op deze school is het een keuzevak voor klas 4 en 5. En sinds mei 2023 heb ik deze training vervangen door een meer lichaamsgerichte, ervaringsgerichte aanpak met de naam Awareness through the Body (ATB). 

Naast docent tekenen en kunstgeschiedenis ben ik gecertificeerd Mindfulnesstrainer en voorzitter van de werkgroep Kind, Opvoeding en Onderwijs afdeling Noord van de Vereniging voor Mindfulness, de VVM. 

Daarnaast geef ik voor volwassenen een doorlopende cursus Bewegend Mediteren, zie ook de website www.bewegendmediteren.nl

 

Voel u vrij om met mij contact op te nemen als u opmerkingen of vragen hebt.

Dit kan via onderstaand mailadres of telefoonnummer  (even niet via het contactformulier hieronder)

E          hl.snijder@outlook.com

T          06-47081678

KvK     Amsterdam 61039969

    Uw naam (verplicht)

    Uw e-mail (verplicht)

    Uw bericht