WAAROM AANDACHTSTRAINING VOOR JONGEREN?
Jongeren staan in deze tijd bloot aan een continue stroom prikkels in de vorm van appjes, e-mails, foto’s, filmpjes, games, televisie, etc.
Zij ervaren deze prikkels enerzijds als positief, want ze bieden vermaak en zorgen voor verbinding met anderen. Anderzijds ervaren ze deze als negatief en stressvol, want het leidt hen steeds af en het zorgt voor sociale druk. Het blijkt voor jongeren een hele kunst om zich ongestoord op één activiteit te concentreren. Op school kan dit leiden tot concentratie- en motivatieproblemen en daardoor lagere prestaties. Ik vergelijk aandacht met een zaklamp: een gebundelde stroom licht wat op iets valt waar je mee bezig bent. En meestal gaan alle vingers omhoog als ik vraag of ze juist deze beweging kennen: de zaklamp gaat alle kanten op en daardoor is hun aandacht overal.
Uit mijn ervaring blijkt, na tien jaar trainingen aan honderden pubers, dat bewustwording de sleutel is. Door het doen van oefeningen en ervaringen met elkaar te delen begrijpen jongeren beter waar hun stress en onrust vandaan komt, en kunnen zij weer focus in hun handelingen brengen.
Als docent in het voortgezet onderwijs voel ik me betrokken en gedreven om jongeren te ondersteunen in hun behoefte aan meer gebundelde aandacht. Ze krijgen meer vat op hun eigen handelingen en ondervinden daardoor meer zelfregie, rust en welbevinden.