Skip to Content

WAAROM AANDACHTSTRAINING VOOR JONGEREN?

Jongeren staan in deze tijd bloot aan een continue stroom prikkels in de vorm van appjes, e-mails, foto’s, filmpjes, games, televisie, etc.

Zij ervaren deze prikkels enerzijds als positief, want ze bieden vermaak en zorgen voor verbinding met anderen. Anderzijds ervaren ze deze als negatief en stressvol, want het leidt hen steeds af en het zorgt voor sociale druk. Het blijkt voor jongeren een hele kunst om zich ongestoord op één activiteit te concentreren. Op school kan dit leiden tot concentratie- en motivatieproblemen en daardoor lagere prestaties. Ik vergelijk aandacht met een zaklamp: een gebundelde stroom licht wat op iets valt waar je mee bezig bent. En meestal gaan alle vingers omhoog als ik vraag of ze juist deze beweging kennen: de zaklamp gaat alle kanten op en daardoor is hun aandacht overal.

Uit mijn ervaring blijkt, na tien jaar trainingen aan honderden pubers, dat bewustwording de sleutel is. Door het doen van oefeningen en ervaringen met elkaar te delen begrijpen jongeren beter waar hun stress en onrust vandaan komt, en kunnen zij weer focus in hun handelingen brengen. 

Als docent in het voortgezet onderwijs voel ik me betrokken en gedreven om jongeren te ondersteunen in hun behoefte aan meer gebundelde aandacht. Ze krijgen meer vat op hun eigen handelingen en ondervinden daardoor meer zelfregie, rust en welbevinden. 

 

Ik bied trainingen aan voor jongeren, zowel in groepen als individueel. Daarnaast geef  ik lezingen en workshops op ouderavonden, en docenten- en mentorentrainingen op school.

Jongeren

Jongeren leren technieken die ze kunnen toepassen in verschillende situaties. Door de combinatie van oefeningen thuis en de gesprekken in de groep ontstaat er zelfinzicht. De training biedt kennis over de werking van het brein en geeft oefeningen om zelfregie te ontwikkelen. Daarnaast wordt gewerkt met technieken uit de mindfulness: lichaams- en ademoefeningen.

Door jongeren deze handvatten te bieden kunnen zij zichzelf beter motiveren en ervaren zij meer schoolsucces.

Jongeren die de training gevolgd hebben geven aan meer grip op de eigen situatie te krijgen. Zij zijn zich meer bewust van de maalstroom waarin ze zich bevinden, en kunnen de gereedschappen inzetten om doelgerichter aan het werk te gaan.

Het jongerenaanbod bestaat uit drie mogelijkheden; een groepsaanbod voor maximaal 12 jongeren, een workshop voor in de klas en een individueel traject. Zie schema.

JONGEREN  Thema Tijd Kosten
groepstraining
min 9 tot max 12 leerlingen
Doelgericht werken voor school 6x anderhalf uur 200 euro pp
in de klas Intro Aandacht bij de les 3x 45 minuten  op maat in overleg
individueel Meer Focus 3 tot 6x anderhalf uur 50 euro per uur

 

DOCENTEN EN MENTOREN

In de groepstraining voor docenten en mentoren ligt de nadruk op een theoretisch kader over aandacht, en op het doen van lichaams- en ademoefeningen. Daarnaast is er tijd om ervaringen uit te wisselen over de gang van zaken tijdens onze lessen; wat kom je tegen en hoe sta je er als docent zelf in.

We geven elkaar tips en delen inzichten over hoe wij met aandacht omgaan bij onszelf en bij onze leerlingen. Zie schema.

DOCENT EN MENTORTRAINING  Thema Tijd Kosten excl.
21% btw
groepstraining
max. 12 deelnemers
Hoe breng ik meer aandacht en focus bij mijn leerlingen  3x anderhalf uur
of workshop van 2,5 uur
  op maat in overleg

 

OUDERS

Tijdens een ouderavond geef ik een lezing of workshop over de lastige aspecten van het schoolwerk en het contact hierover met je kinderen. Sociale media als grote afleiders staan hierin centraal. Ouders vinden het vaak niet makkelijk om zonder al te veel confrontaties met hun kind te praten over schoolwerk. Ik heb het de laatste tijd vooral ook over het grote belang van slaap.

Ik belicht op deze ouderavonden vanuit mijn eigen praktijk als docent en aandachtstrainer welke problemen ik tegenkom bij de jongeren. En ik geef tips hoe ouders hiermee om kunnen gaan. Ik hoor vaak na afloop dat het voelt als een wake upcallOUDERS AAN HET WOORD

OUDERS  Thema Tijd Kosten excl.21 %btw
lezing / workshop op ouderavonden Afleiding en huiswerk;
Sociale media: van contact naar contract;
Hoe praat ik met mijn kind
lezing of workshop van  45 minuten of een workshop van anderhalf uur op maat in overleg

WAT ZEGGEN JONGEREN ZELF?

Waar zitten ze mee en waar vragen ze om? Tegen welke dingen lopen ze aan, wat willen ze leren in de training? En wat is hun feedback NA de training, wat vonden ze ervan. En wat hebben ze geleerd? Aan het begin van iedere training geef ik hen een vragenlijst om te inventariseren wat zij willen leren en waar ze mee zitten. Aan het eind schrijven zij op wat ze hebben geleerd: KLIK OP ONDERSTAANDE FOTO’S 

                      

Wat is hun vraag

De vraag komt meestal neer op het leren zichzelf meer te concentreren.

Wat hebben ze geleerd

Wat is hun opgevallen aan hun eigen gedrag?

Wat schrijven ze

Zij brengen onder woorden wat zij hebben ervaren.

Er verschijnt nogal wat in de media over het thema jongeren en hun gedrag. Zowel over het vele sociale media gebruik als het afgeleid zijn. Maar ook uitleg over de werking van de hersenen wanneer iemand aan het multitasken is. Hieronder vindt u diverse belangwekkende media items, websites, filmpjes en boeken die kunnen helpen om meer te begrijpen van het fenomeen aandacht, het effect van sociale media en hoe focus werkt. Per categorie vindt u zowel Nederlandse als internationale bronnen. Sommige websites en filmpjes zijn dus in het Engels.

ACTUEEL in de MEDIA 
VIDEO’S 

Overzicht afspeellijsten van deze website op youtube :

WEBSITES
BOEKEN
  • Awareness through the body / Aloka Marti /Joan Sala
  • Aandacht / Daniel Goleman
  • Ontketen je brein / Theo Compernolle
  • Focus / Justine Pardoen
  • Breinlink voor oudersDirksen en Moller
  • Socialbesitas / Calis en Kisjes
  • Ruimte geven / Eline Snel
  • Verboden voor ouders / Gijs Jansen
  • Jezelf accepteren / David Dewulf
  • Mindfulness voor jongeren / David Dewulf
  • Ik heb ook wat te vertellen! / Martine F.Delfos
  • Onbeperkt ontspannen voor jongeren / Pia de Blok
  • Het puberende brein / Eveline Crone
  • Mindfulness voor je kind / Susan Kaiser Greenland
  • boeken Herberd Prinsen